Khasiat dan peranan durian
top of page

Khasiat dan peranan durian


Khasiat dan peranan durian

Pulpa durian yang matang berwarna kuning muda, melekit dan berair, lembut dan manis, serta rasa seperti keju dan bawang tua. Kaya dengan nutrien, ia mempunyai fungsi menyuburkan badan dan melegakan senggugut.


1. Menyuburkan badan Pulpa durian kaya dengan kanji, protein, vitamin, asid folik, asid amino, lemak, kalsium, zat besi, fosforus, kalium dan unsur surih yang lain. Makan ia boleh menambah tenaga dan nutrien yang diperlukan oleh badan, melegakan kelemahan fizikal, dan meningkatkan daya tahan badan.


2. Melegakan dysmenorrhea Haba durian mempunyai kesan melancarkan peredaran darah dan menghilangkan selsema Ia dapat melancarkan peredaran darah dan menaikkan suhu badan Sesuai untuk wanita yang mengalami senggugut selsema dan orang yang sejuk perut dan perut.




3. Kecantikan dan kecantikan Durian kaya dengan pelbagai jenis vitamin, di mana vitamin A dapat mengekalkan kesihatan sel epitelium, mengekalkan kulit lembut dan halus, dan melambatkan terjadinya kedutan. Vitamin B mengambil bahagian dalam tindak balas redoks, yang boleh mengurangkan garis-garis halus dan bintik-bintik pada kulit.


4. Menggalakkan penghadaman Durian mempunyai bau yang istimewa, tetapi bau ini mempunyai kesan menyelerakan dan menggalakkan selera makan. Selain itu, serat makanan dalam durian boleh menggalakkan motilitas gastrousus dan membantu penghadaman.


5. Melegakan sembelit Durian kaya dengan serat pemakanan, yang boleh merangsang motilitas gastrousus, menyerap bahan berbahaya dan metabolit dalam usus dan mengeluarkannya dari badan, memendekkan masa membuang air besar dengan berkesan dan mengelakkan berlakunya sembelit.



nilai pemakanan

Durian kaya dengan nutrien dan mengandungi protein, karbohidrat, vitamin, serat makanan, lemak, asid folik, asid amino dan mineral. Durian mengandungi unsur mineral penting, di mana kalium dan kalsium tinggi. Durian mengandungi rangkaian asid amino yang lengkap dan kaya dengan kandungan.Selain tryptophan, ia juga mengandungi asid amino penting untuk tubuh manusia, dan kandungan asid glutamat agak tinggi.


Lazada offer


Sesuai dan kontraindikasi

Sesuai untuk: Wanita selepas sakit dan selepas bersalin, mereka yang mengalami kekurangan perlembagaan Orang yang kekurangan perlembagaan sesuai untuk makan durian, yang boleh menguatkan yang dan membantu api, dan juga sesuai untuk wanita selepas sakit dan selepas bersalin.

Kontraindikasi: orang yang mengalami demam, pesakit kencing manis, orang yang sakit tekak dan batuk Orang yang demam, penghidap kencing manis, sakit tekak, batuk, selsema dan lain-lain tidak boleh makan durian untuk mengelak kemerosotan penyakit.


Petua yang baik

Durian tidak boleh dimakan terlalu banyak, kerana khasiatnya yang kaya, ia akan menjadi panas apabila perut tidak dapat menyerapnya sepenuhnya. Durian yang secara semula jadi retak selepas matang tidak boleh disimpan terlalu lama.Bila terhidu bau alkohol mesti rosak.Jangan beli.


Dan makan, jika tidak terdedah kepada sakit perut, gejala cirit-birit. Walaupun durian kaya dengan selulosa, ia akan menyerap air dan membengkak dalam perut.Pengambilan berlebihan akan menyekat usus dan menyebabkan sembelit.Meminum lebih banyak air masak ketika ini boleh membantu penghadaman.



Cara makan

1. Penggunaan langsung Selepas kupas kulit durian, keluarkan dagingnya dan makan


#榴槤 #Durian #ทุเรียน

bottom of page