Khasiat dan peranan durian,Berapa banyak durian yang anda boleh makan sehari
top of page

Khasiat dan peranan durian,Berapa banyak durian yang anda boleh makan sehari


Durian adalah sejenis buah tropika yang banyak melimpah.Baunya sangat busuk, tetapi sama seperti tauhu busuk istimewa kami yang terkenal di China, walaupun bau durian sangat busuk, rasanya sangat manis, lembut dan berpulut. Nilai khasiatnya. adalah buah yang sihat sesuai untuk semua peringkat umur.Ia sangat digemari oleh semua orang.Namun ramai yang tidak tahu sangat tentang khasiat durian.Jom kita lihat khasiat dan peranan durian bersama editor.Anda boleh makan sedikit kelopak sehari!


Khasiat dan peranan durian,Berapa banyak durian yang anda boleh makan sehari

01


Khasiat dan peranan durian



1. Menggalakkan peredaran darah dan menghilangkan selsema: Durian bersifat panas dan rasanya manis. Pengambilan durian secara kerap mempunyai kesan mengawal qi dan menyelesaikan kahak, melancarkan peredaran darah dan menghilangkan selsema, menyelerakan dan menenangkan hati. Ia boleh membantu merawat gejala dismenorea dan selsema perut wanita.


2. Menggalakkan penghadaman dan penyerapan: Durian mempunyai rasa yang manis dan licin, yang boleh menambah baik atau meningkatkan selera makan.Serat pemakanannya yang kaya boleh menggalakkan peristalsis usus, membantu penghadaman dan penyerapan makanan, serta mempercepatkan pembuangan toksin dari badan.Oleh itu, makan durian secara sederhana boleh menyelerakan dan mencerna makanan.


3. Kecantikan dan kecantikan: Durian bukan sahaja memberi kesan menguatkan badan, mencergaskan limpa dan qi, malah nilai kesihatan intinya sangat tinggi. Lubang durian boleh direbus dan dimakan, yang boleh merawat sensitiviti dan kegatalan kulit dengan berkesan. Pada masa yang sama, durian mengandungi pelbagai asid amino dan vitamin penting, yang boleh meningkatkan keanjalan kulit, mencerahkan warna kulit dan melambatkan penuaan kulit.



4. Meningkatkan imuniti: Asid aspartik dan asid glutamat yang kaya dengan buah durian adalah prasyarat penting untuk makromolekul organik biologi, yang boleh mengambil bahagian dalam anabolisme bahan, meningkatkan imuniti badan, mengawal keseimbangan asid dalam badan, dan meningkatkan keupayaan badan untuk tekanan.


Durian mempunyai khasiat buah-buahan biasa yang tiada tandingannya, tetapi tidak bermakna semua orang sangat sesuai untuk makan durian.Kandungan gula durian adalah tinggi, jadi ia tidak sesuai untuk pesakit seperti diabetes, dan tidak digalakkan untuk orang yang lebih gemuk. untuk makan lebih. , Dan durian panas, dan mudah marah jika makan terlalu banyak.


Khasiat dan peranan durian,Berapa banyak durian yang anda boleh makan sehari


02



Berapa banyak durian yang anda boleh makan sehari



Berbanding dengan buah-buahan biasa, durian memang kaya dengan khasiat terutama kandungan lemaknya. Durian kaya dengan protein, karbohidrat, vitamin, mineral, asid folik dan nutrien lain. Jumlah karbohidrat durian masak adalah kira-kira 40%, di mana gula menyumbang 2/3, kalori lebih tinggi, dan kandungan protein ialah 2.7%. Kerana lemak dalam durian mempunyai rasa yang istimewa, rasanya lebih lembut, lebih manis dan mempunyai tekstur berkrim.



Makan lebih dan marah, lebih baik tidak melebihi dua kelopak sehari


Ramai yang tahu makan durian terlalu banyak memang mudah marah, malah ada asas saintifiknya. Durian memang berkhasiat, tetapi ia juga tinggi kalori, terutamanya gula. Oleh itu, adalah disyorkan untuk tidak makan lebih daripada dua buah durian sehari. Jika anda makan terlalu banyak pada satu masa, nutrien terlalu kaya, beban gastrousus adalah berat, dan nutrien seperti gula tidak dapat diserap sepenuhnya, yang boleh menyebabkan gejala seperti kudis pada bibir. Pesakit obesiti, darah tinggi dan kencing manis tidak boleh makan lebih.Selain itu, kandungan kalium durian adalah tinggi, dan pesakit buah pinggang perlu makan lebih sedikit.



Sebaiknya orang yang sedang mengawal berat badan tidak makan durian. Tambahan pula, durian selalunya dipotong dan dijual.. Bila beli mesti pilih durian segar.. Bila terhidu bau alkohol mesti rosak. Jangan beli dan makan.


Khasiat dan peranan durian,Berapa banyak durian yang anda boleh makan sehari

#Durian #榴槤 # #ทุเรียน



bottom of page